Oletko varhaiskasvatuksen opettaja? Jos olet niin tiedätkö mitä on positiivinen pedagogiikka ja miksi sitä tulisi käyttää varhaiskasvatuksessa?
Tällä kirjoituspyynnöllä keräämme aineistoa pro gradu -tutkimukseen, jossa selvitetään toteutuuko positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa ja miten sitä hyödynnetään konkreettisesti varhaiskasvatuksessa.
Positiivinen pedagogiikka on pedagogiikkaa, jota voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksesta aikuisikään saakka. Sen tavoitteena on edesauttaa koulu- ja kasvatusyhteisöjen kukoistusta. Positiivinen pedagogiikka pyrkii lisäämään hyvää ja tuomaan jokaisesta ihmisestä esiin hänen parhaat puolensa. Positiivisen pedagogiikan taustalla oleva positiivinen psykologia on saanut kritiikkiä osakseen, joten myös positiivista pedagogiikkaa on arvosteltu asioiden kaunistelusta ja lepsuilusta. On kuitenkin hyvä huomata, että positiivinen pedagogiikka ei kiellä ikäviä asioita vaan se tarjoaa välineitä käsitellä ja kohdata erilaisia asioita, niin hyviä kuin ikäviäkin, ratkaisukeskeisesti.
Toivomme sinulta vapaamuotoista kirjoitusta, jossa kerrot, toteutuuko positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa ja jos toteutuu niin miten itse konkreettisesti sitä
opetuksessa hyödynnät.
Toivon kuitenkin kirjoituksestasi käyvän ilmi seuraavia asioita:
- Miten positiivinen pedagogiikka toteutuu lapsiryhmässäsi?
- Kerro 3-4 tapaa, joitan käytät niin että positiivinen pedagogiikka toteutuu.
- Miten käyttämäsi positiivinen pedagogiikka vaikuttaa mielestäsi lapsen
hyvinvointiin?
Voit kirjoittaa muistakin aiheeseen liittyvistä kokemuksistasi vapaasti eikä kaikkiin tukikysymyksiin tarvitse vastata.
Kirjoituksestasi voidaan julkaista otteita tutkimuksissa ja niiden yhteydessä voidaan julkaista antamiasi taustatietoja.
Ethän kerro nimiä tai yksityiskohtaisia tietoja itsestäsi, asuinpaikastasi tai muista yksityisistä henkilöistä, jos niiden perusteella voi paljastua sinun tai jonkun muun henkilöllisyys.
Kirjoitukset kerätään Tietoarkiston ylläpitämällä Penna-alustalla (ks.
tietosuojaseloste). Tietoarkisto siirtää kirjoitukset keruun päätyttyä yhteisrekisterinpitäjänä toimivalle tutkijalle (ks.
tutkijan tietosuojaseloste) . Kirjoituksesi arkistoidaan pysyvästi Yhteiskuntatieteelliseen tietoarkistoon myöhempää käyttöä varten, jos annat siihen luvan lomakkeen lopussa. Ennen vastaamistasi tutustu Pennan
käyttöohjeisiin.
Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Voit peruuttaa osallistumisesi keruun voimassaoloaikana käyttämällä kirjoituksen lähettämisen yhteydessä saamaasi yksilöllistä linkkiä. Palaa kirjoitukseesi ja valitse 'Peru osallistuminen ja poista vastaus'. Vahvistettuasi valintasi kirjoituksesi ja antamasi taustatiedot poistuvat Pennasta kokonaan.
Keruu on avoinna 19.1.2025 asti.
Lisätietoa tutkimuksesta:
Matilda Pahikkala
matilda.m.pahikkala@utu.fi
Pro Gradu -tutkimuksen tekijä, Turun yliopisto
Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).